+36-1-361-6454 info@mozgaskontroll.hu

Hogyan válasszunk futócipőt magunknak?

Ha új futócipő vásárlásra kerül a sor, érdemes pár kérdést átgondolnunk mielőtt több tízezer forintot kiadunk a megfelelőnek tűnő futócipő beszerzésére. Tudnunk kell, hogy egy futócipő élettartama kb. 1000-1200 km-re szól. Ennél nagyobb távon már nem tudja biztosítani lábunk megfelelő alátámasztását, így a szekrény mélyéről előszedett edzőcipőt, valamint az évek óta hordott, megviselt darabokat érdemes lecserélni!

Az egyik legelső kérdés, ami felmerül a futócipő vásárlása során, hogy milyen terepen fogjuk használni a lábbelit? Ez azért fontos, mert a talp és a felsőrész kialakítása is más aszfaltra, terepre vagy vegyes használatra szánt cipőknél. A legtöbb sportszaküzletben külön jelölik, hogy melyik cipő milyen felületre jó, de mindenképp javasoljuk, hogy informálódj, akár kérj segítséget az üzletben a vásárlásnál!

A másik sarkalatos pont a megfelelő méret kiválasztása. Minden vásárlás előtt érdemes lemérni újból a lábat, hiszen annak nagyságát az időközben bekövetkezett fogyás, súlygyarapodás, várandósság is befolyásolhatja. Tartsuk észben azt is, hogy futás közben a láb jobban szétterül, változik, mind a haránt, mind a hosszanti boltozat, és bizonyos megtett táv után megdagad. Napszaki ingadozást is mutat a lábméret; az egész napos jövés-menéstől késő délutánra nőhet a lábméret, így érdemes akkora időzíteni a futócipő próbát. Mindig úgy válassz, hogy a leghosszabb lábujjad és a cipő orra között még legyen elegendő hely a szabad mozgásra! Az európai méretezés nőknél és férfiaknál is ugyanazt a skálát használja, de nem árt tudni, hogy az Egyesült Államokban ez eltér.

Ne csináljunk hiúsági kérdést a futócipőnk méretéből! Véraláfutásos lábujjak helyett válasszuk a kényelmes aktív kikapcsolódást!

Nem tökéletes lábboltozatokkal is lehet eredményesen futni. Ha valamelyik boltozatod meg van süllyedve, olyan cipőt kell választanod, ami korrigálja azt. Ha a bokád a kelleténél jobban befelé dől, vagy ha lúdtalpas vagy (pronáló lábállások), akkor neked olyan cipőre van szükséged, ami a középső részen megerősített és ellentart a boltozat süllyedésének. Abban az esetben viszont, ha a fiziológiásnál magasabb a hosszanti boltozatod, a bokád inkább kifelé dől futás közben (szupináló lábállás), a talpad kevésbé alkalmas az ütéselnyelésre. Ebben az esetben puha középrésszel ellátott, párnázott cipőket válassz, ami segít talpadnak a felszínhez való alkalmazkodásban.

A technikád is befolyásolja a futócipő választást.

Az is befolyásolja a választást, hogy milyen a talajfogásod futás közben. Azoknak, akik inkább a sarkukat teszik le először ajánlottabb egy vastagabb sarokkal ellátott, nagyobb „droppal” ellátott cipő. (A drop a sarok és az orr közötti lejtés mértékét adja meg). A versenycipőknek jóval laposabb sarka van, hiszen tempós futás közben a sarok alig ér le, inkább előlábon futnak a versenyzők.

Ha futócipőt vásárolsz, legjobban teszed, ha egy szaküzletet keresel fel, ahol az eladók szakértelmükkel, esetleg számítógépes lábállásvizsgálattal tudják segíteni a választásodat. Érdemes magaddal vinned a régi cipődet is, hiszen a használatból adódó kopások nagyon informatívak lehetnek a következő cipőd kiválasztásához.

Miután megtetted a szükséges lépéseket, informálódtál, megtaláltad a tökéletes futócipőt és elkezdtek futni a kilométereket, fontos, hogy kíméletesen, egészségügyi állapotodra fokozottan ügyelve sportolj. Ha bármilyen változást, fájdalmat érzel futás közben, után, esetleg változást tapasztalsz a térded, bokád, csípőd, ízületeid állapotában, érdemes felkeresned egy szakértőt, hogy kiderítsétek, mi állhat a probléma mögött. Ebben az esetben kérj időpontot a Mozgáskontroll Központ gyógytornászaihoz állapotfelmérésre a honlapunkon!

Share This